Om dette innlegget

Om forfatter

Rennesøy-politikere krever røyksikre rom i Rennfast

  • To personer ble sendt til sykehus med røykskader da det brant i Mastrafjordtunnelen 17. desember 2012.FOTO: Elisabeth Seglem

Fra søndag blir det kolonnekjøring hver natt i et halvt år i Rennfast for å bedre sikkerheten i tunnelene. – Tiltakene er bra, men langt fra bra nok, sier lokalpolitikere på Rennesøy.

AV:Turid Furdal

Publisert: Oppdatert: 

– Når Vegvesenet nå setter i gang, bør de også få på plass røyksikre rom som folk kan redde seg inn i hvis det oppstår en brann i tunnelen, sier Tina Nådland som er gruppeleder for SV og leder for planutvalget på Rennesøy.

Hun mener at såkalte «safe havens» bør plasseres ut hver 250. meter gjennom Rennfast-tunnelene.

– Tunnelene i Rennfast er svært bratte, og med mange eldre utenlandske kjøretøy er faren stor for at det oppstår brann. Beregninger viser at folk ikke klarer å gå lenger enn 15-20 meter i tjukk røyk, sier Nådland.

 

Ser til Oslotunnelen

Kommunestyrerepresentant Åge Sola (H) mener sikkerheten i de to Rennfast-tunnelene ikkeblir like bra som i Oslofjordtunnelen, selv om trafikken er større gjennom tunnelene her i vest. Etter en dramatisk brann i 2011, fikk Oslofjordtunnelen på plass 26 evakueringsrom før tunnelen åpnet igjen.

– Rennfast-tunnelen må få det samme, krevde Rennesøypolitikere i fjor sommer, uten å ha fått positiv respons fra sentrale myndigheter så langt.

– Når risikoingeniører mente det var behov for evakueringsrom i Oslofjordtunnelen, hvorfor er det da ikke er tilsvarende behov i Rennfast? Dette har vi aldri fått noe ordentlig svar på noen plass, sier Åge Sola (H).

Tunnelbrann i desember

Han mener risikoen for trafikkaos er veldig stor om det oppstår brann nede i en av Rennfast-tunnelene, slik det gjorde i 17. desember i fjor. Da ble to personer sendt til sykehus med røykskader, etter at det tok fyr i bakhjulene på en lastebilhenger i Mastrafjordtunnelen.

Åge Sola viser til brannen skjedde bare 15-20 minutter før skolebussen kom, og mener at bare flaks gjorde at det gikk så bra denne gangen.

– Oppgraderingen Statens vegvesen nå skal utføre i Rennfast-tunnelene, blir betydelig. Personsikkerheten blir bedret med bedre overvåking og belysning og så videre, men hvis det oppstår en brann hjelper det ikke at noen ser det på et kamera eller at vi kan snakke med alarmsentralen via en nødtelefon.

10 år til Rogfast

– Trafikken i Rennfast stiger kraftig, og Rogfast kommer ikke før om ti år. Når døgntrafikken passerer 10.000 kjøretøy, skal det ifølge Tunnelforskriften bygges to adskilte løp. Der tror jeg trafikken kommer før Rogfast åpner. Vi bør derfor få en risikoanalyse for Rennfast som tar utgangspunkt i brannen i Mastrafjordtunnelen og Oslofjordtunnelen, og i at Rennfast har stor trafikk som kommer klumpvis med økt risiko, sier Åge Sola.

– Ikke en del av kravene

Prosjektleder Njål Hanasand i Statens vegvesen sier evakueringrom ikke er tatt med i overhalingen av Rennfast.

– Vi oppgraderer i henhold til gjeldende sikkerhetskrav, sier Hanasand.

Søndag kveld starter Risa AS og Mesta Elektro jobben med å modernisere de to undersjøiske tunnelene. Tunnelen blir stengt hver kveld og natt mellom klokka 20 og 06, med kolonnekjøring til faste tider som følger ferjetidene. Fredag og søndag mellom 22 og 06.

 

Arbeidet skal skje samtidig i Byfjord- og Mastrafjord-tunnelen. Arbeidet pågå i over to år, og vil trolig koste 150-200 millioner kroner.

Tunnelene skal blant annet få nye, moderne vifter som er tre ganger kraftigere enn dagens vifter, dobbelt så mange nødstasjoner med telefoner til nødsentralen, ledelys langs tunnelveggene og nødstrøm til taklysene. Dessuten skal det monteres 100 overvåkingskamera som reagerer om noe skjer, og sender bilder til Vegtrafikksentralen.

Tag:, ,